sobota, 21 czerwca 2014

Całoroczne ciasto z owocami

Kiedyś poprosiłam moją przyjaciółkę Asię o przepis na jakieś łatwe ciasto. Asia przynosiła do pracy pyszne wypieki, a ja uważałam że nie dam rady upiec czegokolwiek. 
Dostałam ten przepis z komentarzem, że tego ciasta nie da się zepsuć;) I nie zepsułam;) Piekę je od lat i mimo, że w kwestii wypieków poczyniłam znaczne postępy, to całoroczne ciasto z owocami pozostało moim ulubionym. 
Do ciasta zawsze używam świeżych owoców, nigdy mrożonych. Latem można szaleć i dokładać owoce takie na jakie mamy ochotę: truskawki, jagody, wiśnie, porzeczki, rabarbar, morele, gruszki. Jesienią dodaję przepyszne śliwki. Jabłka są dodatkiem do tego ciasta przez cały rok;)
Układając owoce na cieście, trzeba zachować odstęp między nimi, aby ciasto nie wyszło zbyt wilgotne.
Ciasto z owocami dosyć szybko może spleśnieć, więc piekę niewielką porcję, taką aby zjeść w ciągu 2 dni. 
Podane w przepisie składniki wystarczają na upieczenie ciasta, w blaszce o wymiarach 15x25 cm.
Dziś upiekłam moją ulubioną wersję tego ciasta - truskawkowe serduszka.



Składniki:
  • 1 szklanka mąki pszennej
  • 1/2 szklanki cukru, minus 1 łyżka 
  • 1/2 kostki masła (10 dkg)
  • 2 jajka eko
  • 1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia
  • kilkanaście truskawek

Przygotowanie:
  • Masło rozpuścić w rondelku, pozostawić do wystygnięcia.
  • Rozdzielić żółtka od białek. 
  • Białka ubić na sztywną pianę.
  • Żółtka i cukier utrzeć na białą masę.
  • Mąkę wymieszać z proszkiem do pieczenia i przesiać przez sito, do miski z żółtkami i cukrem.
  • Następnie dodać roztopione masło, dokładnie wymieszać.
  • Dodać pianę z białek i delikatnie wymieszać.
  • Blaszkę do pieczenia wyłożyć papierem do pieczenia, wyłożyć ciasto i wyrównać jego powierzchni za pomocą łyżki zwilżonej w wodzie.
  • Truskawki umyć, przy pomocy nożyka wyciąć szypułkę, przekroić owoce na pół.
  • Układać truskawki na cieście, zachowując odstępy.
  • Piec ciasto przez 40 minut w temperaturze 180 stopni.
  • Po wystudzeniu posypać cukrem pudrem.


Smacznego

3 komentarze:

  1. W takiej wersji wygląda niesamowicie uroczo :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Super napisane. Musze tu zaglądać częściej.

    OdpowiedzUsuń
  3. Te truskawki świetnie wygladają jak serduszka, nadaje ciastu super dekorację. Takie ciasto rzeczywiście moja mama też często robi. Ja eksperymentuje z przepisami więc sama też skorzystam z twojego przepisu, ja często szukam prostych i łatwych przepisów na stronie http://cozjesz.pl/ a jest ich sporo

    OdpowiedzUsuń