sobota, 7 lutego 2015

Mrowisko z ciasta faworkowego

Mrowisko, to faworki ułożone w kształt kopczyka, przypominającego domek mrówek, połączone polewą z masła, cukru i miodu. Taki pomysł podania faworków pochodzi z Suwalszczyzny, Podlasia i Litwy. Podawano je na stoły w czasie karnawału i na dużych, wystawnych uroczystościach.
Przy okazji wakacyjnego pobytu na Suwalszczyźnie, zrobiliśmy wypad do Puńska. Ponoć tam powstają najlepsze sękacze i jak się później okazało również i mrowiska. Miałam okazję obejrzeć wytwórnię tych ciast od zaplecza i przyjrzeć się jak one powstają. Zachwycił mnie kunszt pań układających faworki w misterne kopczyki. Już wtedy wiedziałam, że kiedyś spróbuję przygotować mrowisko i również wiedziałam, że moje dzieło nie będzie tak piękne;( 
Aby choć trochę ułatwić sobie zadanie przygotowałam faworki z ciasta, które po usmażeniu nie jest tak kruche jak klasyczne faworki. Najtrudniejsze okazało się promieniste ułożenie faworków, w jednej, równej warstwie, gdybym miała jeszcze jedna rękę pewnie efekt byłby lepszy:) Pierwsza warstwa powstała w bólach i kolejne również. Starałam się bardzo, ale nie jestem zachwycona wizualną stroną mojej pracy;) 
Najważniejsze, że mrowisko jest bardzo smaczne, a domowe łasuchy były zachwycone, górą faworków na zakończenie karnawału.


Składniki na faworki:
  • 2 do 2,5 szklanki mąki pszennej 
  • 4 duże jajka
Polewa: 
  • 150 g masła (3/4 kostki)
  • 2 łyżki płynnego miodu
  • 2 szklanki drobnego cukru
Do przybrania:
  • mak
  • wiórki kokosowe
  • migdały
  • orzechy
  • rodzynki
  • 1 litr oleju rzepakowego do smażenia faworków
Przygotowanie:
  • Z 2 szklanek mąki i 4 jajek zagnieść ciasto. Jeśli ciasto będzie zbyt luźne, dodać więcej mąki. Ciasto będzie miało odpowiednią konsystencję, jeśli bez trudu będzie odklejać się od miski.
  • Wyrobione ciasto przykryć miseczką i pozostawić na 30 minut.
  • Składniki polewy umieścić w rondlu i powoli podgrzać, aż do rozpuszczenia. Polewę gotować na wolnym ogniu przez kilka minut, aż lekko zgęstnieje i będzie mieć złoty kolor. Ja chciałam uzyskać polewę o smaku toffi, więc gotowałam ją ok. 25 minut, aż bardzo zgęstniała i stała się brązowa.
  • Następnie rozwałkować ciasto na bardzo cienki placek (użyłam maszynki do makaronu), z którego wycina się prostokąty (z połowy ciasta większe, a z drugiej połowy nieco mniejsze).
  • Faworki smażyć (partiami, po kilka) na rozgrzanym oleju na złoty kolor. 
  • Usmażone faworki układać na ręczniku papierowym do wystygnięcia.
  • Aby ułożyć z faworków wysoki kopiec, należy użyć odpowiedniej podstawy. Najlepiej nadaje się do tego duże naczynie z płaskim dnem i zagiętymi bokami - użyłam dużej salaterki.
  • Na dnie naczynia układać promieniście największe faworki, a następnie polać je ciepłą polewą, posypać makiem i wiórkami kokosowymi. Polewa powinna znaleźć się na każdym z faworków.
  • Następnie na pierwszej warstwie faworków układać drugą, również promieniście i polać polewą, posypać makiem i wiórkami kokosowymi.
  • Kolejną warstwę ułożyć z najmniejszych faworków.
  • Następnie cały kopczyk polać jeszcze raz polewą i posypać makiem, wiórkami oraz ozdobić migdałami, rodzynkami i orzechami.
Smacznego

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz