czwartek, 26 listopada 2015

Piróg biłgorajski. Krupniak. Regionalne Smaki - Listopad


Piróg biłgorajski tradycyjnie wypiekany jest na Lubelszczyźnie. Potrawa została wpisana na Listę Produktów Tradycyjnych woj. lubelskiego Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. 
Jest to wytrawny wypiek z kaszy gryczanej, ziemniaków, twarogu i skwarków. Piróg wypieka się bez skórki (piróg ,,łysy") lub w drożdżowej skórce.
Piekłam piróg w cieście, podałam pokrojony na grube plastry, podsmażony na patelni. 
Piróg najlepiej smakuje na ciepło z dodatkiem śmietany, jogurtu, sosu grzybowego lub pieczarkowego.

Polecam upieczenie Piroga Biłgorajskiego i poznawanie nowych Regionalnych Smaków.





Składniki farszu:
  • 500 g ziemniaków
  • 300 g kaszy gryczanej palonej
  • 200 g tłustego twarogu
  • 3/4 szkl. kwaśnej śmietany (22%)
  • 100 g skwarków z boczku (lub słoniny)
  • 1 łyżka suszonej mięty
  • 1 łyżka pieprzu ziołowego
  • sól i czarny pieprz do smaku

Składniki ciasta:
  • 500 g mąki pszennej (u mnie 200 g mąki pełnoziarnistej + 300 g mąki typ 650)
  • 200 g masła
  • 40 g świeżych drożdży
  • 200 ml kwaśnej śmietany (22%)
  • 3 jajka
  • 1 łyżka cukru
  • 1 jajko do posmarowania ciasta

Przygotowanie farszu:
  • Ziemniaki pokroić w kostkę, ugotować do miękkości. Odcedzić ziemniaki, pozostawiając ok. 2 cm wody. 
  • Do garnka ziemniakami dodać suchą kaszę gryczaną i ugnieść na gładką masę.
  • Garnek przykryć pokrywką, pozostawić na ok. 1 godzinę do zmięknięcia kaszy.
  • Gdy kasza będzie miękka (sprawdzić rozgniatając kaszę między palcami), dodać pokruszony twaróg, skwarki wraz z wytopionym tłuszczem, śmietanę, przyprawy. 
  • Farsz dokładnie wymieszać, przyprawić i pozostawić do wystygnięcia.
Przygotowanie ciasta i piroga:
  • Drożdże połączyć z cukrem, gdy się upłynnią dodać śmietanę i jajka - dokładnie wymieszać.
  • Do mąki dodać zimne masło, posiekać nożem, aby składniki dobrze się połączyły. 
  • Do mąki i masła dodać wcześniej przygotowane płynne składniki i zagnieść ciasto.
  • Z ciasta uformować kulę, zawinąć w folię i włożyć do lodówki na godzinę.
  • Schłodzone ciasto podzielić: 2/3 ciasta użyć do wyłożenia blaszki, 1/3 użyć na wierzch piroga.
  • Ciasto podsypać mąką i rozwałkować na placek o grubości ok. 1 cm. 
  • Blaszkę wysmarować masłem, wyłożyć spód i brzegi rozwałkowanym ciastem, które należy dokładnie docisnąć do formy. 
  • Następnie nałożyć zimny farsz, który trzeba wyrównać i wygładzić łyżką. Farsz powinien lekko odstawać od ścianek blaszki, aby można było wcisnąć tam ciasto nakrywające piróg z góry.
  • Rozwałkować pozostałe ciasto i przykryć nim farsz. Za pomocą noża wsunąć brzegi ciasta między farsz, a brzegi foremki.
  • Wierzch ciasta ponakłuwać widelcem i posmarować roztrzepanym jajkiem.
  • Piróg piec ok. 1 godziny w piekarniku nagrzanym do 180 stopni.
Smacznego

Piróg Biłgorajski na innych blogach:

5 komentarzy:

  1. Wspaniałe danie, nie znałam go:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniały. Mój niestety nie nadawał się do fotografowania. Mimo, że brałam udział w akcji to nie zrobię wpisu. Szkoda, że już nie miałam czasu, aby go spróbować upiec ponownie, bo smakowo nam pasował:-) Powinna być uwaga, ze piróg musi wystygnąć w foremce;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Reniu, idealnie Ci się upiekł! U mnie trochę nierówno wyszło ciasto, bo wybrałam za dużą foremkę ;)
    Dziękuję za tę regionalną wspólną akcję i mam nadzieję, do następnego razu! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nigdy nie jadłam wcześniej tego dania, ale skojarzył mi się z babką ziemniaczaną,
    którą wprost ubóstwiam, więc z chęcią go upiekłam.
    Twój wygląda bardzo świątecznie!
    U mnie łysy.;)
    http://konwaliewkuchni.blogspot.com/2015/11/regionalne-smaki-ysy-pierog-bigorajski.html
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń